INTERVIU Comisar-șef Rodica Mitoiu, șefa Serviciului Precursori din cadrul Agenției Naționale Antidrog: ‘Fără precursori nu există droguri!’
Miercuri, 19 iunie, comisar-șef Rodica Mitoiu, șefa Serviciului Precursori din cadrul Agenției Naționale Antidrog (ANA), a acordat un interviu site-ului AnchetaZilei.ro.
Comisar-șef de poliție Rodica Mitoiu ne-a explicat ce sunt precursorii de droguri, ce medicamente conțin aceste substanțe și cum pot fi deturnate aceste substanțe licite, în vederea producerii ilicite a drogurilor.
Interviul integral pe care l-a acordat site-ului AnchetaZilei.ro comisar-șef Rodica Mitoiu, șefa Serviciului Precursori din cadrul ANA:
„Aș începe cu motto-ul Agenției, pentru acest domeniu: „Fără precursori nu există droguri!”
Eugen Dinu: Bună ziua! Înainte de toate, aș vrea să vă prezentați.
Comisar-șef Rodica Mitoiu: Bună ziua! Sunt comisar-șef de poliție Rodica Mitoiu, șef Serviciul Precursori. Ca să ne cunoaștem mai bine, aș începe cu motto-ul Agenției, pentru acest domeniu: „Fără precursori nu există droguri!”
E.D.: Ce sunt precursorii?
R.M.: Precursorii de droguri sunt, așa cum se deduce și din denumire, substanțe chimice care pot fi folosite la producerea ilicită a drogurilor. Există mai multe definiții, pentru că pot fi abordate din mai multe perspective: chimic, juridic.
Din punct de vedere juridic, precursorii de droguri sunt acele chimicale care au utilizări licite în mod curent, dar care, prin deturnare, pot fi folosite și la producerea ilicită a drogurilor.
De exemplu: efedrina sau pseudoefedrina sunt substanțe cunoscute cu utilizări pe scară largă în industria farmaceutică, dar care, prin deturnare, pot fi folosite la producerea amfetaminei sau metamfetaminei în special.
E.D.: Ce medicamente comune, pe care le întâlnim în viața de zi cu zi, se fac din efedrină sau pseudoefedrină?
R.M.: De exemplu, pseudoefedrina clorhidrat este folosită la producerea Nurofenului Răceală și Gripă sau Paracetamol Sinus. Picăturile de nas sunt alte medicamente uzuale care utilizează, ca substanță activă, efedrina ș.a.m.d.
Aceasta ar fi o categorie de substanțe sensibile, clasificate în, ceea ce noi numim, Categoria I Precursori, pentru că utilizarea la producerea drogurilor este apreciată ca fiind sensibilă. Însă există și alte categorii de precursori care au utilizări pe scară largă în industrie.
Spre exemplu: Categoria III – acetonă, acid clorhidric. Toată lumea cunoaște utilizările acestor substanțe. Concluzionând, am putea spune că precursorii de droguri se utilizează în toate domeniile, aproape în toate aspectele vieții.
E.D.: Vorbeați despre acetonă, să-nțelegem că deținerea unei cantități mai mari de acetonă este interzisă?
R.M.: Nu este interzisă deținerea unei cantități mai mari, există, însă, niște obligații ale operatorilor de precursori, în funcție de categoria de precursori și în funcție de operațiunile pe care le desfășoară cu aceste substanțe.
Una dintre aceste obligații fiind aceea de comunicare, raportare, stricto sensu, a cantităților utilizate pentru ca autoritatea și, în special, Agenția Națională Antidrog să poată utiliza destinația finală a acestor substanțe.
Dar nu, nu este interzisă deținerea unei cantități considerabile.
E.D.: Dar trebuie să anunțăm dacă deținem o cantitate mai mare de acetonă?
R.M: Există niște obligații în sarcina autorităților statelor, acelea de a stabilit un necesar licit de substanțe clasificate, în special cele sensibile, despre care am vorbit mai devreme: Categoria I.
În funcție de această estimare a necesarului național, se stabilește un necesar european și sunt controlate, ulterior, importurile, exporturile – statele și, respectiv, operatorii având obligația de a modifica această estimare, aceste cantități.
Operatorii ne transmit estimări ale necesarului, ulterior se corectează aceste estimări, pe măsură ce intervin procesele proprii de producție sau operațiunile comerciale pe care le desfășoară și noi intervenim în consecință, cu măsurile de monitorizare și control.
Cum sunt controlați precursorii?
E.D.: Care sunt măsurile de monitorizare și control? Cum sunt controlați precursorii?
R.M.: Există trei nivele de reglementare și, implicit, de stabilire a măsurilor de control. La nivel mondial, este Convenția ONU din 1998 privind combaterea traficului de stupefiante și substanțe psihotrope, unde, pentru prima dată, au fost introduse reglementări ale acestor substanțe chimice, frecvent folosite la producerea ilicită a drogurilor.
La nivel european, există regulamente europene. Sunt două categorii de măsuri. Un regulament european care stabilește măsuri de monitorizare și control la nivel intracomunitar. Fiind produse cu utilizări legitime, ele se supun principiilor pieței libere și atunci a fost nevoie de această delimitare la nivelul Uniunii. Și măsuri de monitorizare și control al operațiunilor extracomunitare: între Uniune și statele terțe.
Și al treilea nivel, nivelul național, unde există Legea nr. 142/2018 și regulamentul de aplicare – Hotărârea de Guvern nr. 236/2019, care asigură un cadru adecvat pentru aplicarea măsurilor legislative europene.
M-ați întrebat cum sunt controlați și cum sunt introduși în legislație.
Lista ONU se numește „Red List”
E.D.: Da.
R.M.: Sunt două categorii de liste în mod curent: lista ONU se numește „Red List” și lista europeană, cu cele trei categorii la nivel intracomunitar, iar la nivel extracomunitar sunt patru categorii, diferența făcând-o medicamentele care conțin precursori și care sunt controlate doar la export.
Așadar, legislația națională nu are rolul de a stabili măsuri și introducerea sub control a acestor precursori, acestea se aplică direct de la nivel european, însă România, prin Agenția Națională Antidrog, care colaborează în acest proces, în special, cu Poliția Română, dar și cu Autoritatea Vamală Română, participă la procesul de stabilire a politicilor, de introducere sub control a substanțelor și a celorlalte măsuri.
ANA, autoritate de reglementare în acest proces
E.D.: Ce rol au Agenția și celelalte autorități în acest proces?
R.M.: Agenția Națională Antidrog este autoritate de reglementare și punct național focal în domeniu. Începând cu dobândirea calității de stat membru UE și modificarea întregului sistem de control al precursorilor, Agenția, prin OUG, a preluat aceste competențe, reunind competențe ale mai multor ministere, potrivit regimului juridic anterior, ca urmare a nevoii de compatibilizare a sistemului românesc cu cel european.
În acel moment, Agenția a devenit responsabilă pentru asigurarea implementării acestui sistem european la nivel național. Deci, și competențele sunt pe mai multe paliere: această responsabilitate de coordonare a implementării sistemului european, participarea la elaborarea politicilor, a măsurilor de control. Pentru că există un întreg proces aici, ele fiind produse cu utilizări licite – este necesară asigurarea unui echilibru: măsurile control să nu fie atât de restrictive încât să împiedice activitățile licite ale mediului de afaceri.
Și astfel ajungem la Romchimica. Romchimica este platforma societății civile, de consultare și de asigurare a acestui principiu al complementarității cu societatea civilă.
Ca și autoritate de reglementare, avem acest atribut de asigurare a implementării politicilor europene, la nivel unitar. Și avem un rol concret de implementare, noi suntem responsabili de monitorizare și control, sintetizând mai multe activități. Pornim de la licențierea sau înregistrarea operatorului economic. Acordăm o licență după verificarea îndeplinirea condițiilor de către operatorul economic. Autorizăm unele operațiuni, în funcție de natura operațiunii, de natura substanței, luând în considerare utilizări, destinații etc.
Ulterior, desfășurăm alte activități, pentru a ne asigura că aceste substanțe își mențin destinația licită și nu sunt deturnate către producerea ilicită de droguri. Efectuăm și verificări și controale la locațiile operatorilor, deci controlăm respectarea regimului juridic ulterior licențierii sau, în cazul celor exceptați, pe parcursul desfășurării activității cu precursori. Desfășurăm numeroase alte activități, în raport cu societatea civilă, pentru că există și o altă categorie de substanțe, care se numesc substanțe clasificate, și ele se monitorizează prin aplicarea unui principiu numit al colaborării voluntare.
Pe un alt palier de responsabilități, avem responsabilități în raport cu organismele internaționale, Comisia Europeană și Organismul Internațional de Control al Drogurilor. Acestea se referă, mai ales, la monitorizarea acelor cantități. La nivelul 1 de reglementare, al Convenției ONU, au fost introduse niște principii pentru evitarea acumulării stocurilor.
Că tot m-ați întrebat de deținerea de cantități mari a anumitor substanțe, da, există un principiu, acela de evitare a acumulării unor stocuri apreciate ca neadecvate cu procesul de producție, dar, repet, aceasta este valabilă, în special, pentru categoriile de precursori considerate mai sensibile.
La atribuții, aș mai face o precizare. Alături de Agenția Națională Antidrog, cu responsabilități, dar pe cealaltă componentă, aceea a aplicării legii, este Inspectoratul General al Poliției Române, prin structurile Antidrog. De asemenea, Autoritatea Vamală Română are responsabilități, în special, pentru operațiunile de import și export, care se supun regimului vamal.
E.D.: Practic, sunt acele controale de care spuneați mai devreme.
R.M.: Controalele pentru respectarea măsurilor administrative pot fi efectuate simplu sau mixt. În general, sunt efectuate de Agenția Națională Antidrog și, în situații complexe, putem apela și la specialiștii din structurile Antidrog ale Poliției Române.
Dar, prin definiție, controlul respectării măsurilor administrative, permise de lege, aparține Agenției Naționale Antidrog.
E.D.: Spuneați de acea listă la care contribuie voluntarii, care este procedura? Sunt anumite persoane, din societatea civilă, care identifică alți precursori și vi-i semnalează?
R.M.: Foarte bună observația! Există o categorie substanțe care nu sunt înscrise în acele trei categorii prevăzute de regulamentele europene, tocmai din această rațiune de a nu împiedica, în mod excesiv, desfășurarea activităților comerciale ale operatorilor. Ele sunt înscrise pe o listă.
Lista de monitorizare voluntară este o listă cu caracter confidențial. Nu se distribuie pe scară largă operatorilor, ci doar în baza unui protocol de colaborare. Legislația națională prevede un astfel de mecanism. În baza acestui protocol, transmitem lista și, împreună cu operatorii, stabilim mecanisme de vigilență.
Sistemul de monitorizare a precursorilor presupune implicarea societății civile, ea fiind considerată prima barieră împotriva deturnării.
Evident, orice operator de bună-credință își desfășoară activitățile cu respectarea legii și contribuie la prevenirea deturnării. Dar pentru substanțele neclasificate, nefiind stabilite măsuri concrete, obligații în sarcina operatorilor, intervine rolul și implicarea acestora pentru prevenirea deturnării.
E.D.: Prin Romchimica aveți contact cu societatea civilă, am înțeles bine?
R.M.: Vorbeam la început de această inițiativă, pe care am avut-o în sprijinul mediului de afaceri, în care Romchimica a avut o contribuție importantă. Așa cum spuneam, Agenția Națională Antidrog, în calitate de autoritate de reglementare, este implicată în procesul de elaborare a politicilor la nivel european și, evident, orice măsură legislativă introdusă la nivel național sau european se face și cu consultarea societății civile.
Pentru România, pentru ANA, în domeniul precursorilor, Romchimica este principala asociație consultată în aceste situații.
E.D.: Vorbeați despre acest proiect derulat cu fonduri europene, dați-ne câteva detalii despre acest proiect!
R.M: Este un proiect care se numește „Simplificarea procedurilor administrative și reducerea birocrației pentru mediul de afaceri”.
Așa cum se poate deduce, este un proiect destinat mediului de afaceri. A fost derulat în perioada 2021-2023, din Fondul Social European, prin Programul Operațional Capacitate Administrativă.
Este un proiect care a abordat întregul mecanism național de monitorizare și control al precursorilor de droguri. Sistemul național, și mă refer aici de la norme la instrumente de lucru, este structurat pe două componente: o componentă destinată mediului de afaceri și a doua componentă destinată autorităților – Agenția Națională Antidrog și Inspectoratul General al Poliției Române, structurile Antidrog, precum și Autoritatea Vamală Română.
Proiectul a urmărit, în principal, reducerea poverii administrative pentru mediul de afaceri și simplificarea procedurilor pentru autorități, rezultatele fiind în legătură cu aceste obiective, un acces simplificat al mediului de afaceri pentru îndeplinirea obligațiilor în raport cu Agenția Națională Antidrog, obligații care decurg din regimul juridic al precursorilor, iar pentru partea de autorități – un mecanism de monitorizare și control simplificat și proceduri de colaborare simplificate.
Cea mai importantă activitate desfășurată în cadrul proiectului a avut ca rezultat introducerea, dezvoltarea și implementarea unui sistem informatic denumit e-Precursori.
E.D.: Și-a atins obiectivul?
R.M.: Da! Sistemul informatic este operațional de la finalizarea proiectului, de șase luni. Este introdus progresiv în producție, tocmai pentru a realiza o tranziție fără evenimente neplăcute.
Feedback-ul este pozitiv, chiar dacă, ca orice schimbare, nu este atât de ușor de gestionat. Pentru atingerea rezultatelor, nu doar mediul de afaceri a avut o contribuție deosebită, ci și Romchimica, dar și Poliția, și Vama.
La activitățile proiectului au participat peste 250 de reprezentanți ai operatorilor cu precursori, peste 150 de specialiști din Poliția Română și Autoritatea Vamală Română. Proiectul a fost realizat atât cu consultarea mediului de afaceri, cât și a reprezentanților acestor autorități.
E.D.: În realizarea proiectului au contribuit și experți din străinătate, cum ar fi SUA?
R.M.: Spuneam că proiectul a abordat întregul sistem național de monitorizare și control al precursorilor. Așadar, este o transpunere în digital a măsurilor de control și monitorizare prevăzute de lege, regulamente europene, legislație națională. Deci, nu este ceva nou. Este transpunerea digitală a măsurilor deja existente.
„Interfața dintre autoritate și operatori este asigurată de ANA, prin Serviciul Precursori”
Spre exemplu, în raport cu societatea civilă, operatorii pot solicita acordarea drepturilor de desfășurare a activităților cu precursori, licențe etc. prin intermediul acestui sistem, după crearea unui cont de utilizator, efectuarea verificărilor necesare și a altor măsuri pe care noi le aplicăm. După crearea contului, procedează ca și cum ar depune un dosar la ghișeu. Interfața dintre autoritate și operatori este asigurată de ANA, prin Serviciul Precursori.
Important este să fac mențiunea că în prezent se utilizează pe principii voluntare, până la asigurarea că totul funcționează fără întreruperi și fără alte dificultăți, ca să nu apară evenimente neplăcute sau neîndeplinirea vreuneia dintre obligații de către operatori.
Totodată, în raport cu mediul de afaceri, sistemul permite și îndeplinirea obligațiilor ulterioare, existând pe perioada valabilității unei licențe, pentru operator, numeroase alte obligații.
E.D.: În comunicarea cu societatea derulați campanii de informare referitoare la precursori, ca oamenii să conștientizeze că unele substanțe care sunt la îndemâna oricui pot deveni oricând droguri?
R.M.: Da, există chiar obligație în acest sens, stabilită de la nivel european, de a disemina linii directoare. Ea diferă de la un operator economic la altul, în funcție de natura acestuia. Pentru un comerciant, această activitate de conștientizare este diferită față de cea desfășurată cu un operator care are calitatea de utilizator final al unei substanțe clasificate.
În funcție de operațiuni, în funcție de substanță, se fac acțiuni de sensibilizare, dar nu se fac în masă, pentru că diferă, cumva, vigilența pe care trebuie să o aplice un comerciant față de vigilența pe care trebuie să o aibă un utilizator final al unei substanțe clasificate.
E.D.: Lista cu aceste substanțe se actualizează anual? Mă gândesc că, odată cu apariția noilor substanțe psihoactive, traficanții se pot juca oricând cu aceste substanțe.
R.M.: Așa cum am spus, precursorii sunt reglementați la nivel european, intracomunitar și extracomunitar. Acum, competența de modificare a acestor precursori aparține Comisiei, prin delegare. Se modifică ori de câte ori este nevoie, dar asta presupune modificarea regulamentului european. Nu se introduc la nivel național.
Și da! Așa cum ați remarcat, există o deturnare în sens larg, în sensul că tot mai frecvent precursorii tradiționali, folosiți la producerea ilicită a drogurilor, sunt înlocuiți cu substanțe de substituție, pre-precursori se numesc sau „precursori designeri”, făcuți la comandă, în scopul producerii substanțelor psihoactive.
Ne confruntăm și în domeniul precursorilor cu un fenomen în oglindă, de înlocuire a metodelor tradiționale și cunoscute pentru producerea ilicită a drogurilor.
E.D.: Un cuvânt de final legat de activitatea ANA, pe acest segment…
R.M.: Este un domeniu mai puțin vizibil, dar la fel de important ca toate celelalte. Este destul de dificil și provocator, având în vedere fenomenul aflat în creștere la nivel european și mondial, dar și prin faptul că Agenția are competențe exclusive la nivel național în acest domeniu.
Un plus, în mod evident, este buna colaborare cu structurile Antidrog din cadrul Poliției Române și, de asemenea, cu Autoritatea Vamală Română, autorități cu care colaborăm încă din 2007, de când Agenția a devenit responsabilă pentru controlul precursorilor de droguri la nivel național.
E.D.: Mai aveți alte proiecte pe fonduri europene sau care urmează să fie implementate?
R.M.: În prezent, nu. Suntem în perioada de sustenabilitate cu proiectul încheiat la sfârșitul anului trecut. Sper să nu ne oprim aici, ținând cont de experiența acumulată în timpului acestui proiect, implicarea pe care am observat-o, interesul societății civile și al celorlalte autorități.
Avem în vedere și dezvoltarea altor proiecte. Momentan, la nivel european este în desfășurare o activitate de evaluare a legislației europene. Cu siguranță, vor fi propuse modificări și probabil că acela va fi momentul în care vom interveni și noi cu un alt proiect, în măsura în care vom identifica o nevoie și linia de finanțare adecvată.
E.D.: Vă mulțumesc!