Dumitru Chisăliță, președinte AEI: De ce să mai plafonăm prețul la consumatorul final de gaze, dacă acesta este mai mic decât prețul plafonat?

Dumitru Chisăliță, președinte AEI: De ce să mai plafonăm prețul la consumatorul final de gaze, dacă acesta este mai mic decât prețul plafonat?

Președintele Asociației Energia Inteligentă (AEI), Dumitru Chisăliță, a analizat astăzi situația de pe piața gazelor naturale.

Ne puteți urmări și pe Google News

Analiza expertului în energie Dumitru Chisăliță:

De ce să mai plafonăm prețul la consumatorul final de gaze, dacă acesta este mai mic decât prețul plafonat?

În ultimul an prețul efectiv plătit pentru gazele naturale, conform facturilor înaintate de furnizor la un consumator casnic, a fost în permanență sub prețul plafonat la consumator. Aceasta în condițiile în care am avut preț plafonat la gazele din producția internă, am avut creșteri ale tarifelor de transport și distribuție cu 38 %, am avut marjă comercială plafonată pentru furnizor. Cu toate acestea există o componentă de cost care aparent nu se poate explica. 

Citește și Contradicție uriașă în legătură cu jaful de la Muzeul Drents! ‘Muzeul românesc interpretează altfel contractul’

Preturile efectiv achitate de un client casnic (lei/MWh cu TVA inclus)Pretul plafonat al gazelor la producator (lei/MWh)Tarife (lei/MWh)TVA (lei/MWh)Componenta comerciala (lei/MWh)Componentă de cost ?????Prețul corect din factura (lei/MWh cu TVA inclus)
Ianuarie 2024    289.35 15053       46.20        12.00        28.15     261.20 
Februarie 2024    292.76 15053       46.74        12.00        31.02     261.74 
Marttie 2024    291.45 15053       46.53        12.00        29.92     261.53 
Aprilie 2024    291.06 12053       46.47        12.00        59.59     231.47 
Mai 2024    275.04 12053       43.91        12.00        46.13     228.91 
Iunie 2024    271.97 12053       43.42        12.00        43.55     228.42 
Iulie 2024    283.20 12076       45.22        12.00        29.98     253.22 
August 2024    281.97 12076       45.02        12.00        28.95     253.02 
Septembrie 2024    277.20 12076       44.26        12.00        24.94     252.26 
Octombrie 2024    277.00 12076       44.23        12.00        24.77     252.23 
Noiembrie 2024    276.40 12076       44.13        12.00        24.27     252.13 
Decembrie 2024    281.77 12076       44.99        12.00        28.78     252.99 
Ianuarie 2025    310.00 12076       49.50        12.00        52.50     257.50 

Costul gazelor naturale reprezintă doar 38% din prețul plătit de clienți, tarifele reprezintă 25% și TVA-ul 16%. 

În situatia în care componentele de cost ar fi fost doar cele posibil de identificat: preț plafonat al gazelor din producția internă, componenta comercială fixă, tarife și TVA, prețul ar fi fost cu 23% mai mic decât cel efectiv achitat în anul 2024, respectiv cca 0,25 lei/KWh cu TVA inclus.

Astfel, se poate trece la o piața liberalizată a gazelor de la 1 aprilie 2025 cu păstrarea pentru o perioadă de timp limitat a prețului plafonat la producător și a componentei comerciale fixe pentru furnizor, concomitent cu asigurarea unei perioade de un an de zile în care să se facă trecerea treptată de la preț plafonat, printr-un preț de formulă, la preț liberalizat, dar concomitent cu derularea unor măsuri de trasparentizare si reluare a funcționării pieței: 

Citește și Jaf în 3 minute! Spărgătorii de la Muzeul Drents, care au furat coiful de la Coțofenești și trei brățări dacice, ar fi incendiat o mașină: ‘Lovitură țintită’

  1. Demararea urgentă a unei campanii masive de informare și pregătire a consumatorilor în vederea reliberalizării pieței
  2. Profesionalizarea “câinilor de pază” ai unei piețe libere – Reorganizarea ANRE, Consiliul Concurenței, ANPC și înlocuirea în modul de lucru al acestora ca acțiuni principale elementele reactive – amendarea celor care încalcă legea după sesizarea unor abuzuri, cu acțiuni preventive și de reducere a abzurilor asupra consumatorilor și prevenire a încălcării legii.
  3. Înființarea unei entități de Soluționare alternativă a litigilor de pe piața energiei, după model bancar.
  4. Suspendarea pe un termen de 3 ani a prevederilor din Codul Civil privind piața de energie prin care furnizorii pot să prelungească tacit un contract de furnizare fără semănatura efectivă a clientului pe un contract/act adițional
  5. Reglementări ale pieței:
    • Obligarea lunară de către ANRE (direct și indirect) a furnizorilor să participe la sesiuni/acțiuni de ofertare concurențială a gazelor naturale și energiei electrice începând cu data de 1 februarie 2025, astfel încât să încheie noi contracte de furnizare cu toti clienții lor în termenul arondat pregătirii liberalizării pieței.
    • Abonamentul – Aplicarea modelului pentru aplatizarea vârfurilor de cost din perioadele de iarnă cu transferul costurilor în perioada cu minim de cost (perioada caldă). Rezervări de capacitate pe sistemele de distribuție concomitent cu introducerea tarifării binome în scopul aplatizării curbei de cost pentru consumatori pe perioada unui an și reducerea impactului facturilor asupra bugetului consumatorului în perioadele reci.
    • Publicarea marjei comerciale pe facturile de gaze și simplificarea acestora, dar și a contractelor.
    • Separarea activităților de trading de cea de furnizare en details, astfel încât să se reducă activitatea de speculă din piață..
    • Rapoarte privind prețul mediu stabilit pe piața, astfel încât să se cunoască nivelul prețului correct și să nu se mai accepte atât de ușor de către consumatori a oricărui preț cerut de furnizor. Obligativitatea realizării de către ANRE, Operatorii Bursieri de rapoarte saptamanale și lunare, publicate până cel mai tarziu a 3-a zi din săptămâna următoare și a 5-a zi din luna următoare privind preturile medii săptămânale/lunare pentru diversele tipuri de produse din energie. 

Părerea ta contează pentru noi