Cum sunt înșelați la raft românii? Instanța a decis că un gigant de pe piața supermarketurilor a folosit o practică înșelătoare.
Este vorba despre lanțul de magazine Profi. Reprezentanții Judecătoriei Iași au decis că Profi a folosit o o „practică comercială înșelătoare”, dat fiind că pe pungile de zahăr nu scria dacă acesta a fost extras din sfeclă sau din trestie de zahăr.
Cum s-a ajuns aici?
Lanțul de magazine Profi a contestat o amendă primită de la Protecția Consumatorilor.
SC Profi Rom Food SRL s-a adresat Judecătoriei, reclamând faptul că fusese amendată cu 50.000 lei pentru ceea ce inspectorii Comisariatului Județean pentru Protecția Consumatorului (CFPC) considerau a fi o neregulă gravă găsită la magazinul Profi din Tomești. Una care, de altfel, se regăsește în toate magazinele, conform Ziarul de Iași.
Inspectorii de la Protecția Consumatorilor au descoperit că pe pachetele de zahăr la un kilogram de diverse mărci, pe cele de zahăr cu scorțișoară și pe cele de zahăr cubic brun nu se menționa dacă produsul a fost extras din sfeclă de zahăr sau din trestie de zahăr.
Ce a reclamat Profi?
Chiar dacă a achitat amenda, Profi a contestat procesul-verbal în instanță, dorind să-și recupereze banii.
Profi a reclamat faptul că nu poate interveni asupra mențiunilor de pe ambalajul produsului, ci doar în privința prețui.
„Societatea petentă nu poate interveni asupra altor mențiuni de pe ambalajul produsului având responsabilitate doar în privința prețului”
„Societatea petentă nu poate interveni asupra altor mențiuni de pe ambalajul produsului având responsabilitate doar în privința prețului. Prin sancționarea sa, se realizează tragerea la răspundere pentru fapta producătorului şi reprezintă o eludare a responsabilităților pe care producătorul le are faţă de agentul economic”, au menționat oficialii Profi.
Ce a susținut Protecția Consumatorilor?
Inspectorii de la Protecția Consumatorilor au reclamat faptul că lipsa informației referitoare la producerea zahărului se reflectă în caracteristicile produsului final.
Astfel, aceștia au constatat că vorbim de o acțiune înșelătoare.
„Lipsa informației privind ingredientul din care este obținut produsul „zahăr”, ingredient care se reflectă în caracteristicile produsului final, respectiv produsul final este mai dulce sau mai puțin dulce, are putere de îndulcire mai mică sau mai mare, în funcție de materia primă utilizată reprezintă o practică comercială înșelătoare, respectiv acțiune înșelătoare deoarece inclusiv în prezentarea generală, induce în eroare consumatorul în raport cu principalele caracteristici ale produsului, cum ar fi: compoziția, modul de fabricație, capacitatea de a răspunde scopului, specificațiile, astfel încât, fie îl determină, fie este susceptibilă a-l determina pe consumatorul mediu să ia o decizie de tranzacționare pe care altfel nu ar fi luat-o”, au transmis cei de la Protecția Consumatorilor.