Dovada că ANPC putea stopa schema Nordis! Document intern intrat în posesia AnchetaZilei.ro
În perioada ianuarie 2023-decembrie 2023, Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor – Serviciul Derulare Proceduri Intermediari de Credite – a avut ca tematică de control „respectarea prevederilor lega privind protecția consumatorilor de către dezvoltatorii imobiliari”.
Așadar, în această perioadă, ANPC trebuia să se asigure că dezvoltatorii imobiliari – inclusiv Nordis – respectă prevederile din contractele semnate cu clienții.
Reamintim că, după apariției investigației Recorder privitoare la dezvoltatorul imobiliar Nordis, AnchetaZilei.ro a scris, în exclusivitate, că Protecția Consumatorilor știa de această schemă
Citește și Protecția Consumatorilor știa de schema Nordis, dar n-a făcut nimic! Documente EXCLUSIVE
După cum se poate observa în documentul intern intrat în posesia AnchetaZilei.ro, ANPC trebuia să controleze „inclusiv dezvoltatorii imobiliari la care vânzarea se face cu plata în rate conform înțelegerii părților contractante precum și cu rest de plată la prețul vânzării”. Totodată, dezvoltatorii trebuiau să fie verificați și în privința clauzelor contractuale, precum și în cea a corectitudinii materialelor publicitare. Documentul a primit numărul de înregistrare 103/05.01.2023, fiind aprobat de președintele ANPC de la acea vreme, Horia Constantinescu.
Ce trebuiau să verifice inspectorii ANPC la dezvoltatorii imobiliari
„În perioada 09.01.2023-22.12.2023 se va desfășura o tematică de control la nivelul ANPC – Serviciul Derulare Proceduri Intermediari de Credite, ce are în vedere respectarea prevederilor legale privind protecția consumatorilor de către dezvoltatorii imobiliari.
(…)
Legalitatea funcționării operatorului economic (OUG nr. 52/2016, art.128 și OG nr.21/1992, art.26) privind:• autorizarea spațiului de funcționare (OG nr.21/1992, art.26)
• înregistrarea Dezvoltatorilor Imobiliari la ANPC (OUG nr.52/2016, art.128 și Ordinul nr.4/2017)
• Se vor controla inclusiv dezvoltatorii imobiliari la care vânzarea se face cu plata în rate conform înțelegerii părților contractante precum și cu rest de plată la prețul vânzării (art.2 pct.1 ,art.3 pct.936, art.128 din OUG 52/2016) și vor fi îndrumați să se înregistreze la ANPC.
3. Respectarea prevederilor Secțiunii 1- Dispoziții comune (OUG nr.52/2016, art.6, 14 și art.19-24) privind:
• modul de realizare a materialelor publicitare și de promovare (art.6)
• modul de redactare a contractelor de credit (art.14)
• clauzele contractuale (art.19)
• notificarea consumatorilor (art.20 și art.23)
• petițiile primite de la consumatori (art.21)
• încetarea contractului de credit (art.22)
• contractele la distanță și în afara spațiilor comerciale (art.24).
4. Respectarea prevederilor Legii 114/1996 – care reglementează aspecte sociale, economice, tehnice și juridice ale constructiei și folosinței locuințelor
Se va verifica dacă dezvoltatorul imobiliar a respectat suprafețele minimale prevăzute în Anexa la Legea 114/1996.
(…)
6. Respectarea prevederilor Capitolul 3 – Informații și practici preliminare încheierii contractului de credit (OUG nr.52/2016, art.6-13) privind:
• materiale publicitare și de promovare trebuie să fie corecte, clare, să nu inducă în eroare și să nu conțină formulări care pot crea așteptări neîntemeiate (art.6); Se vor verifica inclusiv prezentările de site-uri pentru a constata și sancționa faptele de publicitate înșelătoare în măsura în care acestea există.
• conţinutul informațiilor standard, modul de redactare și furnizare (art.7);
• punerea în permanență la dispoziție de informații generale clare și ușor de înțeles și conţinutul acestora (art.8)
• oferirea de informații personalizate prin intermediul FEIS – Fişa Europeană de Informații personalizate (art.9)
• furnizarea de informații suplimentare (art.10)
• oferirea de explicații adecvate și conținutul acestora (art.11)
• practicile de grupare și practicile de legare (art.12)
• perceperea comisionului de analiză dosar (art.13).
7. Respectarea prevederilor Legii nr.193/2000 privind clauzele abuzive din contractele încheiate între comercianți și consumatori.
8. Respectarea prevederilor OG nr.21/1992 privind obligațiile prestatorilor de servicii (art.7 lit.c), art.10 – drepturile consumatorilor, la încheierea contractelor, art.13 – (1) remedierea deficienţelor apărute la produse sau servicii ori înlocuirea produselor care nu corespund în cadrul termenului de garanţie, art.9 – operatorii economici sunt obligaţi să pună pe piaţă numai produse sau servicii care corespund caracteristicilor prescrise sau declarate, să se comporte în mod corect în relaţiile cu consumatorii şi să nu folosească practici comerciale incorecte.
9. Respectarea prevederilor Legii nr.363/2007 privind combaterea practicilor incorecte. (…)”